طراحی دفتر کار مدرن باید به چه صورت باشد؟
20
آگوست

طراحی دفتر کار مدرن باید به چه صورت باشد؟

طراحی دفتر کار مدرن

دفتر کار یکی از مکان‌هایی است که به طراحی نیاز دارد تا کارکنان بتوانند در محیطی با نورپردازی مناسب و نظم هر چه بیشتر به انجام امور بپردازند. در طراحی دفتر اداری مدرن باید از مبلمان مدرن و امروزی و تناسب رنگ در محیط استفاده کنید. برخلاف تصور عموم، طراحی یک دفتر کار مدرن، تنها به انتخاب مبلمان و نحوه چیدمان آن‌ها گفته نمی‌شود. این فرایند، تمامی مواردی را شامل می‌شود که در آن باید به نیاز کارمندان، مدیران و مشتریان توجه نموده و بر اساس آن‌ها یک فضای به روز و ایده آل، طراحی کرد. از این‌ رو مراحل طراحی و اجرای دفتر کار مدرن به سادگی امکان پذیر نیست و باید توسط کارشناسان این حوزه انجام شود. چرا که طراحی دفتر اداری مدرن می‌تواند تاثیر زیادی در روحیه پرسنل و در نتیجه بهره وری بیشتر داشته باشد.

طراحی دفتر کار مدرن
طراحی دفتر کار مدرن

برای طراحی دفتر کار مدرن ابتدا رنگ دیوارها و رنگ وسایل را انتخاب کنید، چرا که دیوارها قسمت مهم دفتر کار هستند و در کوچک و بزرگ دیده شدن دفتر کار تاثیر بسزایی دارند. از این رو بهتر است برای بزرگتر دیده شدن دفتر کار از رنگ‌های روشن مانند سفید، لیمویی، بژ و کرم برای دیوار، کفپوش، سقف دفتر کار استفاده کنید. همچنین رنگ وسایل می‌تواند در دکوراسیون دفتر کار موثر باشد، پس در دفتر کار مدرن بهتر است وسایل با رنگ‌های تیره انتخاب کنید تا وسایل کوچکتر به نظر برسند و افزون بر این با ترکیب رنگ‌های تیره و روشن تضاد بی نظیری در طراحی داخلی دفتر کار به وجود می‌آید. طراحی نورپردازی و ایجاد نورپردازی سه بعدی می‌تواند به بزرگتر دیده شدن محیط‌های کوچک کمک کند.

 

مراحل طراحی دفتر کار

طراحی دکوراسیون دفتر کار یک امر تخصصی و مهم است که حتما باید به دست افراد متخصص در این حوزه انجام شود. این کار دارای مراحل مختلفی است و اجرای هر مرحله از آن به افراد ماهر و با برنامه ریزی دقیق نیاز دارد. این مراحل عبارتند از:

مراحل طراحی دفتر کار
مراحل طراحی دفتر کار
  1. بررسی نیازها
  2. توجه به شرایط موجود
  3. تعیین امکانات در دسترس
  4. طراحی براساس شرایط و نیازها
بخوانید ...
سبک دکوراسیون تلفیقی چیست؟ نکات مهم این سبک

 

نکات مهم در طراحی دفتر دکوراسیون

بعد از اینکه مراحل نیازسنجی و بررسی شرایط به درستی انجام شد و سبک مورد نظر طراحی داخلی را با توجه به فرهنگ شرکت مشخص نمودید، نوبت پرداختن به جزئیات اجرایی طراحی داخلی دفتر کار است و نکاتی است که هنگام طراحی باید رعایت کنید.

 

توجه به ابعاد دفتر

یکی از مهم‌ترین عواملی که در دکوراسیون دفتر کار و به صورت کلی، طراحی دفتر کار تأثیر می‌گذارد، ابعاد دفتر است. اگر نیروی کار شما بیشتر وقت خود را صرف انجام کارهای میدانی، بازدید از سایت، مشاوره و جلسات می‌کند، می‌توانید در فضای اداری کوچکتری نیز نیرو‌های خود را مدیریت کنید. اما اگر کارمندان شما بیشتر زمان خود را در پشت میز‌هایشان در محل کار می‌گذرانند، درصورت کوچک بودن فضا، احساس محدودیت خواهند کرد.

توجه به ابعاد دفتر
توجه به ابعاد دفتر

همچنین اگر ابعاد دفتر، بزرگ باشد طراحان می‌توانند پلان‌های مختلفی را در این ساختمان اجرا کنند. این در حالی است که اگر دفتر کار کوچک باشد تا حدودی دست طراحان، بسته می‌شود و محدودیت‌هایی در این کار برای آن‌ها ایجاد خواهد شد. بنابراین قبل از اقدام به طراحی دکوراسیون دفتر اداری، محل دفتر توسط طراح مورد نظر بررسی می‌شود و بر اساس ابعاد و نیازهای شرکت مورد نظر، قسمت بندی بخش‌های مختلف و المان‌هایی که قرار است در این ساختمان به کار رود، مشخص خواهد شد.

 

بخش پذیرش

اهمیت بخش پذیرش در دفاتری که با ارباب‌ رجوع سر و کار دارند، مسئله‌ای نیست که بتوان نادیده گرفت. اولین نقطه برخورد یک فرد تازه‌ وارد با مجموعه شما بخش پذیرش است. از این‌ رو طراحی و مبلمان مناسب بخش پذیرش باید به‌ گونه‌ای صورت بگیرد که حس خوش‌ آمد گویی فضا و مجموعه را به مرجعان منتقل نماید. طراحی بخش پذیرش باید به صورتی باشد که در عین شیک و مدرن بودن حسی دوستانه را در افراد مراجعه کننده ایجاد کند.

بخش پذیرش
بخش پذیرش

امروزه به لطف متریال‌ها و طرح‌های جذاب بر اساس سبک‌های متنوع دکوراسیون داخلی، حفظ تعادل و عملکرد فضای پذیرش به‌ عنوان مکانی کاربردی و جذاب‌ افزایش یاقته است. در بسیاری از دفاتر کاری، میز منشی و میز پذیرش مشترک است. تنها تفاوت میز منشی و میز پذیرش در تعداد مراجعه کنندگان است. میز‌های منشی اغلب با بخش‌های داخلی شرکت در ارتباط است در صورتی‌ که مراجعین میز پذیرش، مشتریان، ارباب رجوع و .. هستند. بنابراین توجه به بخش پذیرش اهمیت ویژه‌ای دارد.

بخوانید ...
دیوار شاخص یا اکسنت وال چیست و چه کاربردی دارد؟

 

مبلمان اداری دفتر کار

مبلمان اداری در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. شرکت‌ها این را به خوبی دریافته اند که سرمایه گذاری بر روی مبلمان با کیفیت بالا و طراحی ارگونومی بر روی سلامتی کارکنان و فعالیتشان تاثیر مثبت و مستقیم دارد. مبلمان مدرن یکی از رایج‌ترین سبک‌های مبلمان در دفاتر اداری هستند چرا که قابلیت هماهنگی با دکوراسیون محیط‌های اداری را دارند. تنوع مبلمان مدرن اداری در بازار زیاد است و در این خصوص مشکلی نخواهید داشت. می‌توانید متناسب با سبک دکوراسیون اداری و تجاری دفتر کار انتخاب ایده آلی داشته باشید.

 

نورپردازی دفتر کار

نورپردازی دفتر کار نه ‌تنها درجذابیت محیط، بلکه در عملکرد کارمندان نیز تاثیر زیادی دارد. اما این کار باید به صورت کاملا تخصصی انجام شود. نورپردازی فضای اداری به معنای چراغانی کردن محیط نیست، در واقع شما باید طوری سیستم نورپردازی دفتر کار را طراحی کنید که هم نور خورشید در محل کار جریان داشته باشد، هم این که با استفاده از کمترین مصرف انرژی ممکن، بیشترین نور لازم را داشته باشید. این سیستم کمک می‌کند تا محیط شما جذاب‌تر و پویاتر به نظر برسد و از طرف دیگر اگر به صورت اصولی انجام شود، بهره‌وری و پویایی کارمندان دو چندان شود. اینکه نور طبیعی وارد فضای کاری شما شود اهمیت بسیار زیادی دارد، چراکه در غیر این صورت اگر نورپردازی داخلی هم اصولی نباشد، کارکنان‌تان خیلی زود خسته می‌شوند و محل کار برایشان خیلی یکنواخت خواهد شد.

نورپردازی دفتر کار
نورپردازی دفتر کار

بنابراین نورپردازی نه تنها باعث زیبایی محیط می‌شود، بلکه بر روی تصمیم گیری، بهره وری، خواب، سلامت و رفاه کارکنان تاثیر می‌گذارد. این روزها با پیشرفت تکنولوژی سیستم‌های نورپردازی باکیفیتی وارد بازار شده اند. طراحان همچنین با آزمایش در یافته اند که در صورت استفاده حداکثری از نور طبیعی کارمندانی شادتر و موثرتر خواهند داشت. نورپردازی دفتر کار نه ‌تنها درجذابیت محیط، بلکه در عملکرد کارمندان نیز تاثیر زیادی دارد. اما این کار باید به صورت کاملا تخصصی انجام شود.

بخوانید ...
نکات طلایی دکوراسیون برای داشتن خانه ای زیبا و جذاب

 

نقطه کانونی

شاید به نظر برسد که طراحی دفتر کار، فقط به طراحی قسمت بندی‌های آن محدود می‌شود. این در حالی است که نوع و نحوه چیدمان آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. طراحان حرفه‌ای برای این که دکوراسیون مراکز اداری را به نحو احسن انجام دهند سعی می‌کنند ابتدا یک نقطه کانونی ایجاد نمایند. مثلا می‌توان گفت برای طراحی اتاق مدیریت، میز کار مدیر شرکت را می‌توان به عنوان نقطه کانونی انتخاب شود. نقطه کانونی می‌تواند میز کار مدیر شرکت یا اداره، میز کار کارمندان یا یک تابلوی هنری بوده و تعیین‌کننده نحوه چیدمان دفتر کار باشد.

 

رنگ دکوراسیون دفتر کار

در هنگام انتخاب رنگ برای دفتر کار، نه سلیقه شخصی باید به تنهایی اعمال شود و نه محدودیت‌های نام تجاری شرکت. تاثیرات رنگ‌های مختلف بر روی روحیه افراد به خوبی شناخته شده است و می‌توان از این ویژگی‌ها در طراحی داخلی دفاتر کاراستفاده کرد. مثلا رنگ آبی باعث افزایش تمرکز و رنگ سبز باعث ایجاد تعادل در محیط می‌شود.

رنگ دکوراسیون دفتر کار
رنگ دکوراسیون دفتر کار

رنگ زرد ذهن را به فعالیت وا میدارد و محرک اشتهاست. به جز انتخاب رنگ نحوه استفاده از رنگ در محیط نیز بسیار مهم است. برای سقف‌های کوتاه استفاده از رنگ‌های روشن و برای راهروهای باریک و طولانی استفاده از رنگ‌های تیره پیشنهاد می‌شود.

 

فضای استراحت

توجه به سلامتی و رفاه کارکنان در هنگام طراحی یک فضای کاری شامل عناصر فردی، مانند نورپردازی، رنگ و مبلمان است. اما تحقیقات نشان داده است که قرار دادن فضای استراحت به اندازه یک نفر به ازای هر ۵ نفرنیز در محیط ضروری است. استفاده از گل‌‌ها و گیاهان تزئینی در دفاتر اداری نیز در خنثی کردن استرس کار تاثیر بسیار زیادی دارد. دیوارهای گیاهی که به تازگی ترند شده است، می‌تواند باعث بهبود کیفیت هوای محیط، کاهش صدای زیاد و همچنین ایجاد احساس آرامش در محیط شود.